söndag 13 mars 2016

En minnesvärd lördag


Lördagen den 5 mars åkte jag och Heija ut till KLASS Arena i Söråker för att representera rasen på Västernorrlandsmästaren 2015 som arrangerades av Västernorrlands Kennelklubb. Om man har haft ett ovanligt bra utställningsår med BIR (bäst i ras) eller BIM (bäst i motsatt kön)  i resultatraden eller om man plockat något championat (oavsett gren) så har man kvalat in till denna show och är fri att anmäla för att konkurrera om att bli Västernorrlands vackraste hund 2015.

Jag hade verkligen sett fram mot detta och hade hört mycket gott om denna show. Glitter och glamour, fina hundar och god trerätters med lite starka drycker till! Kan väl knappast bli bättre? J


Väl på plats var det dags att leta ett bra ställe att sitta på under showen och middagen och jag lyckades få ett bord precis vid ringen. Helt perfekt! Det började bra. 

Domaren Kurt Nilsson kom och det var dags för förhandsgranskningen. Kurt tog sig tid att titta på alla 34 hundarna i lugn och ro och jag fick en bra känsla av honom, han var snäll och trevlig med hundarna. Nu var det dags för lottning! Otroligt spännande! Hundarna möts två och två där ena hunden åker direkt hem för dagen och den andra går vidare för att tävla vidare i nästa omgång, tills det bara är en hund kvar. Jag hade hunnit läsa programmet före lottningen och det kryllade av meriterade hundar. Det var alla möjliga titlar. 


Jag höll tummarna att bli lottad mot en hund utan utställningskvalificeringen. Jag resonerade som så att jag hellre möter en hund som kvalat in med ett jakt- eller viltspårchampionat än någon som blivit BIR/BIM. För då är det större chans att den hunden inte är lika fin. Tyvärr blev jag lottad att gå mot en söt liten chihuahua som bland annat blivit Europavinnare.

Då var det dags! På med finbyxan och kavajen och fickan laddad med Heijas favoritgodisar! Vi körde vårt allra bästa och Heija imponerade på mig! Tyvärr blev vi avtackade i första gallringen men fick en SUPERFIN rosett och vi satte oss för att titta på finalen och invänta middagen. Som Västernorrlandsmästare 2015 stod en galgo español och som Veteranmästare 2015 stod en whippet! Det var alltså vinthundarnas afton.


Jag hoppas på att kunna få vara med på denna show fler gånger. Det var verkligen trevligt att få se hur vackra hundar vi har i vårt län Västernorrland.

//Nina och Hejdetassens Heija

Bra jobbat Nina och Heija, stort lycka till under utställningsåret 2016!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar